skip to Main Content

Bedrijfswaarde bepalen: wat is mijn bedrijf waard?

Voordat een bedrijf van eigenaar verandert, moeten koper en verkoper weten wat het waard is. Er zijn meerdere methoden om de waarde te schatten, zoals onderzoek van de verdiensten van een bedrijf, de activa, of de verkoopprijzen van vergelijkbare bedrijven. Door gevestigde methoden te gebruiken kun je een nauwkeurige schatting van de waarde maken in plaats van een beste gok te doen om de vraag wat is mijn bedrijf waard te beantwoorden.

Tip: Je kunt een bedrijf waarderen op basis van activa, inkomsten, cash flow of de verkoopprijs van soortgelijke bedrijven. De beste methode kan per aankoop verschillen.

Verdisconteerde cash flow

Eén benadering is de waarde van een bedrijf te schatten op basis van zijn toekomstige cash flow. Door de geschatte toekomstige inkomsten van het bedrijf in een formule te stoppen, kun je een waarde op het bedrijf in het heden bepalen. Voor een gevestigd bedrijf dat een gestage maar langzame groei verwacht, gebruiken de partijen vaak de “kapitalisatie van de cash flow” formule. Voor kleinere bedrijven met onzekere inkomsten en groei werkt “contante waarde van de cash flow” beter, omdat die rekening houdt met mogelijke variaties in de cash flow. Je kunt de formules online vinden.

Prijs de activa

Uitzoeken wat de activa van het bedrijf, zoals uitrusting, patenten, gebouwen en voertuigen, waard zijn is een voor de hand liggende manier om een prijs op het bedrijf te bepalen. Het bepalen van een prijs voor activa kan echter moeilijker zijn dan het lijkt. Een groter probleem is dat een bedrijf rijk aan activa kan zijn en niet veel aan inkomsten genereert, of omgekeerd, zodat de activa misschien niet weerspiegelen wat het bedrijf waard is.

Vergelijkbare bedrijfsverkopen

Een manier om een verkoopprijs te rechtvaardigen is aan te tonen dat soortgelijke bedrijven onlangs voor hetzelfde bedrag verkocht zijn. Stel dat je overweegt een wasserette te kopen. Als een andere wasserette in dezelfde buurt vorige maand voor 160.000 verkocht is, kun je aannemen dat de tweede wasserette dat ook waard is. Als er verschillen zijn – misschien ligt de ene in een rustige zijstraat, terwijl de andere in een drukke winkelstraat ligt – kun je met de verkoper uitrekenen hoeveel dat de prijs moet beïnvloeden.

Inkomensvermenigvuldigers

De inkomensvermenigvuldiger berekent de waarde door de verkoopopbrengsten of de cash flow te vermenigvuldigen. Het landelijk gemiddelde van de vermenigvuldigingsfactor voor inkomsten is 0,6, terwijl het gemiddelde voor cash flow 2,4 is. Voor een bepaalde bedrijfstak of een bepaalde stad kan het cijfer echter anders zijn. Diverse bedrijfsanalytische nieuwsbrieven en websites geven de verschillende vermenigvuldigingsfactoren. Inkomsten vermenigvuldigen is misschien een goede keuze als je snel een prijs wilt bepalen.

Welke methode te gebruiken

Verschillende deskundigen prijzen verschillende waardebepaling bedrijf methoden aan, maar in de praktijk hangt het vaak van je individuele situatie af. Als er bijvoorbeeld geen vergelijkbare bedrijfsverkopen zijn, zal de vergelijkbare methode niet werken. Als je betaalt voor een professionele taxatie, zal de taxateur beslissen welke methode het beste werkt. Sommige industrieën aanvaarden gewoon dat een bepaalde methode voor hen geschikt is. Accountantskantoren, bijvoorbeeld, worden meestal gewaardeerd op jaarinkomsten, banken op 18 tot 25 keer de winst. Als je denkt dat een methode een onjuiste waarde geeft, wees dan niet bang om iets anders te vragen.

Afbeelding door Alexander Grey on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top